ישראלים רבים מצויים במינוס תמידי. אחת הסיבות לכך היא כי בעוד כמעט כולם יודעים בדיוק כמה הם מרוויחים – רבים כלל אינם מודעים לגובה ההוצאות שלהם. בניית תקציב חודשי תעזור לעקוב אחרי ההוצאות וההכנסות – והפער ביניהן, אבל לא רק. בניית תקציב יכולה לעזור למי שמעוניינים לחסוך למטרה מסוימת על ידי איתור המקומות בהן ניתן לצמצם את ההוצאות.

שלב ראשון: איסוף נתונים

בכדי לנהל תקציב יש להבין, קודם כל, איזה הוצאות והכנסות יש לנו. החלק הקל, ברוב המקרים, הוא זיהוי ההכנסות. לאחר מכן יש לזהות את ההוצאות החודשיות שלנו. מומלץ לאסוף את הנתונים הרלוונטיים ל-4-6 החודשים האחרונים – לרוב הבנקים יש אפליקציות המסייעות באיסוף נתונים אלו. הנתונים אליהם יש להתייחס הם: שכר, נתוני תנועות בחשבון הבנק, פירוטי כרטיסי אשראי, חשבונות (שכירות/משכנתא, מים, חשמל, גז, ארנונה, ועד בית, טלפון, אינטרנט, כבלים), החזר חובות, העברה לתכניות חיסכון ועוד.

שלב השני: שיקוף הנתונים

בשלב שיקוף הנתונים אנו משקפים את המצב הקיים ובוחנים מה גובה ההוצאות החודשיות הממוצעות בקטגוריות השונות. תהליך השיקוף הוא לא פשוט, גם מבחינה טכנית וגם מבחינה רגשית. מומלץ לפנות לשלב זה זמן ולעשותו בנחת, לא להיכנע לייאוש ולתחושות האשמה – גם אם מצאתם דברים שלא אהבתם (כמו הוצאות גבוהות על בילויים ובגדים, למשל), זכרו – אתם בדרך לשינוי.

במסגרת שלב זה, יש להכניס את כל ההוצאות וההכנסות לפי סעיפים לטופס השיקוף (לקבלת טופס שיקוף ובניית תקציב ניתן לפנות למייל המצ"ב). בטופס מסכמים את כל ההוצאות שהיו בסעיף מסוים במשך 6 חודשים ומחלקים ב-6, וכך מגיעים להוצאה החודשית.

לדוגמה: הוצאות המזון בינואר הסתכמו ב-1,000 שקל, פברואר – 850, מארס – 550, אפריל- 1,100, מאי – 650 ויוני – 700. חיבור כל הסכומים האלו מסתכם ב-4,850 שקל, וחלוקה של סכום זה ב-6 מביאה אותנו להוצאה חודשית ממוצעת על מזון של 808 שקל.

שלב שלישי: בניית תקציב

לאחר שהשיקוף מוכן בוחנים את ההוצאות מול ההכנסות, ויכולים לתכנן קדימה – אם מתוך רצון לצמצם מינוס, או מתוך רצון להקטין הוצאות על מנת להגדיל חסכונות.

בשלב זה חשוב לעבור על כל סעיף ולבדוק אותו בקפדנות: את הוצאות שכר דירה קשה לצמצם באופן מידי, למשל, אבל הוצאות על בילויים או רכישת בגדים – כן ניתן להקטין. בשלב זה חשוב להבין מה מטרת הצמצום ולהתחייב לו, כי ללא רצון אמיתי ליצירת שינוי יהיה מאוד קשה לצמצם ולחסוך.

שלב רביעי: מעקב ובקרה

בנינו תקציב מאוזן ומוקפד – אבל זה לא מספיק. בכדי לייצר שינוי יש צורך במחויבות למעקב ולבקרה במהלך החודש. כדי ליצר מעקב ובקרה יש לעקוב ולרשום את כל ההוצאות במהלך החודש ורק כך נוכל לדעת בזמן אמת מה המצב הכלכלי שלנו.

[email protected]